Alhambra in verval



Alhambra in verval

Ons huis en vakantiehuis casa con guiño liggen aan een doodlopend weggetje dat ongeveer 2 km lang is. Hierdoor hebben wij gegarandeerde rust om het huis. Het enige verkeer dat voorbij komt is van de drie langs de weg liggende boerderijtjes waarvan de eigenaars dagelijks hun moestuin onderhouden en hun beesten voeren. Op het eind van het weggetje staat een oude ruïne die alleen nog wordt gebruikt voor opslag van materiaal en er is een klein moestuintje. Oude ruïnes zie je overal in Andalusië, als nuchtere Nederlander denk je soms waarom worden ze niet afgebroken en opgeruimd, maar dit heeft een reden. Het landschap in Andalusië is beschermd, er mag niet zomaar gebouwd worden. Niet dat iedere Andalusiër zich daar iets van aantrekt, maar in principe is het verboden. Nu blijven al die oude ruïnes staan, omdat deze toch de kans bieden om te bouwen. Op de plek waar een ruïne staat, mag deze namelijk worden afgebroken en er mag een nieuw huis op deze plek gebouwd worden.

Vorige week ben ik met mijn camera het weggetje afgelopen en heb de ruïne eens wat beter bekeken en het was een verrassende tocht die onverwachts mooie foto’s opleverde.

De ruïne heeft een prachtig uitzicht over de vallei en is omgeven door olijfbomen. Er staat nog een oude watertank en als je dan eenmaal aan het ontdekken bent kom je van alles tegen.

Ik ontdekte een oude waterbak die tegenwoordig gebruikt schijnt te worden als opslag voor Alhambra bierkratjes. Dan kun je via een klein plaatsje en door een paar altijd uitnodigend openstaande deuren de voormalige woonkamer van het huis binnenkomen. Tot mijn grote verbazing zou hier door de oorspronkelijke bewoner zo een kunstinstallatie zijn neergezet.

De titel zou kunnen zijn: ‘Monument voor een schop’. Dit leverde betoverende foto’s op. Sommige mensen zien alleen de rotzooi, maar ik vond het wonderschoon daar in die kamer. Die oude schop op het plastic tafelkleed en de oude tafel.

Ik heb niets aangeraakt, alleen met mijn camera alles vastgelegd. De stoel bijna in de hoek van de kamer heeft een geweldig leven achter zich en laat zich zonder schroom digitaal vastleggen. Dan na een tijdje denk je nu heb ik alles gezien. Je kijkt nog eens rond en ziet een lamp vlak boven de tafel aan het plafond hangen. Een zwaluw heeft hier een prachtig nest gebouwd en de gloeilamp tot onderdeel van haar woonhuis gemaakt. Ooit zo een mooie natuurlijke lamp gezien?

Nagenietend van al dit onverwachte moois ben ik weer naar ons huis gelopen. Prachtige foto’s gemaakt op een plekje vlakbij ons huis, wie had dat gedacht!

wilt u een weekje vakantie in casa con guiño ? ( het huis met de knipoog)

www.casaconguino.com

casa con guiño eind januari tussen de bloeiende amandelbomen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn eerste blog vanuit Andalusie

Het stuwmeer van Iznájar

Een lekkend dak in Andalusië,