Zonsondergangen en sterrenhemel



In Nederland genoot ik vaak van zonsondergangen als ik die kon zien. In de nacht speurde ik de hemel vaak af naar sterren maar door het licht van de stad waar ik woonde kon je er nooit veel zien.
Sinds dat ik in Andalusie woon is dat anders. Bijna iedere avond zie ik ontelbaar veel sterren. Ik zie ze vallen en schitteren. De Melkweg is bijna altijd te zien en de Grote Beer staat vaak boven de schoorsteen van ons huis. De maan is ook al zoiets. Je ziet hem hier van klein groot worden. Bij volle maan is het net of er een schijnwerper aan de hemel staat. Je kunt alles zien, de weg, de olijfbomen en de paar huizen hier in de omgeving. Het is een fantastisch en vervreemdend gezicht. Dat de maan om de aarde draait is hier ook mooi te zien. Laatst zei iemand tegen mij waar is de maan, hij moet toch in het westen staan. Ik zei kijk maar naar het oosten, achter de bergen zie je het licht van de maan. Hij wilde het niet geloven tot ik hem een tijd later de maan aanwees, nu stond hij in het zuiden en voor ons gevoel, veel hoger aan de lucht. Een paar uur later verdween hij in het westen achter de bergen.
Het gevoel van één te zijn met de natuur komt steeds dichter bij ons. Sjaklien en ik genieten dag en nacht van Andalusie. We beginnen als stadsmensen steeds meer aspecten van de natuur te zien. Soms is het onbegrijpelijk. Zoals de kracht van regen en wind en zon. Maar altijd lijkt de natuur het geweld te trotseren, ieder keer verschijnt er weer iets levends uit de door regen, storm of zon ‘verwoeste’ omgeving.
In de herfst en winter zijn in Andalusie de zonsondergangen vaak spectaculair. Vooral bij ons huis met het prachtige uitzicht over een vallei op het westen zie je de meest fantastische kleuren in de lucht, vooral als er een paar wolken zijn. Gisteren was het weer eens zo ver. De zon ging onder in een bonte mengeling van rode en gele kleuren tegen een diepblauwe avondlucht. Het hele spektakel duurt misschien tien minuten maar als je ervoor gaat zitten of staan zie je een bijna adembenemende film. Gisteravond deed de maan ook mee. Vandaar dit blog met een paar foto’s.

een interessante website over het heelal: http://www.wikisky.org/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Mijn eerste blog vanuit Andalusie

Het stuwmeer van Iznájar

Een lekkend dak in Andalusië,